Викладачі

Ґендерний підхід у навчальному процесі

У КиєвwxEJQ1b8Qnkі в готелі «Русь» відбувся семінар-тренінг. 

Вже не один рік Координатор проектів ОБСЄ в Україні співпрацює з центральними органами виконавчої влади. Так, на запит Міністерства соціальної політики України підтримується утвердження ґендерної рівності, розробка та проведення навчання фахівців соціальної сфери, представників ЗМІ та рекламної індустрії. Координатор проектів ОБСЄ в Україні посприяв розробці, апробації навчального курсу та посібника з ґендерної рівності та недискримінації, презентації їх 2-3 липня 2015 р. під час науково-практичного семінару-тренінгу (в рамках реалізації проекту «Посилення комплексного ґендерного підходу в контексті конфлікту в Україні»). Організовано його для викладачів навчальних закладів України, які спеціалізуються на підготовці журналістів. Мета заходу – ознайомити з існуючими та згенерувати нові практики щодо впровадження ґендерного підходу в навчальний процес.

Відкрив семінар, виступивши з вітальним словом, Посол, Координатор проектів ОБСЄ в Україні Вайдотас Верба.

Після чого розпочалася панельна дискусія «Як і для чого навчати ґендерній проблематиці майбутніх журналістів та журналісток», модератором якої виступив Сергій Штурхецький (медіа-тренер, кандидат наук з державного управління, член Комісії з журналістської етики). Упродовж години перед учасниками семінару виступили із доповідями Олена Пода «Гендер у ЗМІ: історія і сучасність», Оксана Ярош «Гендерна абетка для українських медіа: досвід Волині», Юлія Гончар «Наскільки обізнані українські журналісти та журналістки із гендерним питанням?», Сергій Штурхецький «Саморегуляція українських медіа: чи на часі прийняття гендерних редакційних кодексів?». Останній доповідач також презентував навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів «Ґендерні медійні практики» (колектив авторів, загальна редакція – Сергій Штурхецький). Видано його в рамках проекту Координатора проектів ОБСЄ в Україні «Підтримка утвердження ґендерної рівності в Україні». Супроводжує його електронний додаток – диск із повнотекстовими версіями книг і посібників на ґендерну тематику, презентації до тренінгів. С. Штурхецький охарактеризував структуру (4 частини), призначення книги (потрібен журналістам / журналісткам, редакторам /редакторкам, рекламістам / рекламісткам, викладачам / викладачкам, студентам / студенткам). Він розповів, що у посібнику розглянуто проблему впровадження ґендерного підходу і застосування гендерно-орієнтованих практик у медіа на основі вітчизняного та світового досвідів, теоретико-практичні аспекти та поняття ґендеру, подано практичні завдання, опис тренінгового курсу, методичні рекомендації до його проведення, довідковий і методичний матеріал для самостійного опрацювання теми, нормативні і правові документи, які регулюють ґендерні відносини в суспільстві та медіа. У посібнику використано правопис поняття «ґендер» та його похідних відповідно до Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків».

y_cfC-9VNJMПерший день семінару завершився розподілом учасників на групи; у такому складі 3 липня вони продовжили роботу із тренерами, ротація яких відбувалася через кожні 45 хвилин. У такий спосіб усі представники вишів мали змогу  побувати на майстер-класах тренерів (докторів і кандидатів наук різних сфер), прослухати лекції, виконати практичні завдання. Викладачі представили заняття для студентів із своєї практики, супроводжуючи свою оповідь демонструванням презентацій. Оксана Ярош повідала про переваги медіа-кав’ярні – формату предметного обговорення актуальних питань за участю експертів і представників медіа у невимушеній атмосфері із використанням мультимедіа, предметів наочності і практичних завдань. Юлія Гончар зосередила увагу на ключових компонентах гендерного аналізу медіа, а Олена Пода – на репрезентації чоловіків у ЗМІ. Вона наголосила, що на сучасному етапі відбуваються певні зрушення стосовно питання поступової зміни гендерних ролей і стереотипів  та підсумувала: «Кожна сфера соціальних комунікацій має свою специфіку. Кожний вид ЗМК має свою особливість гендерних репрезентацій, свої традиції й новації у позиціонуванні гендерного дискурсу». Тетяна Кузнецова ознайомила із практичним досвідом гендерних досліджень в журналістиці.

eI-7Qd9POvY

Після роботи у групах відбулося спільне засідання, на якому розглядалися пропозиції, рекомендації щодо шляхів впровадження курсу. Завершився дводенний семінар його оцінюванням (письмове анонімне опитування) та врученням сертифікатів.

Т. О. Чепурняк,  

кандидат філологічних наук,

асистент кафедри журналістики Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка