Наукові школи
ТЕКСТ ЯК ОСНОВНА ОДИНИЦЯ КОМУНІКАЦІЇ
Керівник – доктор філологічних наук, професор, Олександр Волковинський.
Склад наукової школи:
Насмінчук Ірина Анатоліївна – кандидат філологічних наук, доцент; Почапська Оксана Іванівна – кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент кафедри журналістики; Загоруйко Наталія Анатоліївна – кандидат філологічних наук, старший викладач; Колупаєва Олена Миколаївна – кандидат філологічних наук, старший викладач; Лівіцька Оксана Вікторівна – кандидат філологічних наук, старший викладач; Гжегожевська Тетяна Олександрівна – кандидат філологічних наук, старший викладач.
Напрями наукових досліджень учасників школи:
- теорія твору і тексту;
- текстологія творів української публіцистики і журналістики;
- вивчення творів української і зарубіжної публіцистики як тексту;
- публіцистичні жанри; художньо-публіцистичні жанри;
- теорія та історія журналістики;
- журналістикознавство як дослідження текстів, аудиторії й інституції у системі наукознавства і гносеології;
- типи, види, жанри журналістських повідомлень;
- комунікаційні ефекти взаємодії засобів масової комунікації та аудиторії;
- історія журналістики і журналістикознавства;
- зарубіжна журналістика і журналістикознавство;
- вітчизняна і міжнародна практика в галузі інформаційної політики та інформаційного обміну.
Основні досягнення:
Захищені дисертації на здобуття наукового ступеня кандидати наук / доктора філософії:
Волковинський О.С. – «Епітет як елемент архітектоніки та внутрішньої форми літературного твору» (докторська дисертація).
Насмінчук І.А. – «Проза Марії Матіос: особливості індивідуального стилю» (кандидатська дисертація).
Почапська О.І. – «Українська сатирична публіцистика Наддніпрянщини періоду національно-визвольних змагань 1917-1921 рр.» (кандидатська дисертація).
Громик Л.І. – «Повісті Євгена Гуцала: морально-етична проблематика і поетика» (кандидатська дисертація).
Загоруйко Н.А. – «Літературно-естетичний дискурс таборового епістолярію шістдесятників» (кандидатська дисертація).
Колупаєва О.М. – «Порівняльно-типологічний аналіз англомовного й україномовного сонета кінця ХІХ – початку ХХ століття» (кандидатська дисертація).
Лівіцька О.В. – «Еволюція епітетної системи в поетичних текстах Т.С. Еліота» (кандидатська дисертація).
Гжегожевська (Чепурняк) Т.О. – «Жанр поезії в прозі в українській літературі ХХ ст. Еволюція. Поетика» (кандидатська дисертація).
Наукова школа координує діяльність в межах міжнародних проєктів:
1) Міжнародний інтеграційний проєкт для студентів, магістрантів, аспірантів “Школа Відкритого Розуму” (з 2012 р).
2) постійно діючий міжнародний симпозіум “Об’єкт і суб’єкт гуманітарного пізнання” (з 2012 р).
У межах діяльності означених проєктів за активної участі наукової школи проведені:
- ХІV Міжнародна наукова конференція “Прагматика людського досвіду: цінність як методологічна засада гуманітарного пізнання (до 170-річчя Фрідріха Ніцше)” у межах постійно діючого Методологічного симпозіуму “Об’єкт і суб’єкт гуманітарного пізнання” Тернопіль, 24-29 вересня 2014 р.;
- XV Міжнародна наукова конференція “СУТНІСТЬ І ЯВИЩЕ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНІ ФУНКЦІЇ У НАУКОВОМУ Й ФІЛОСОФСЬКОМУ ПІЗНАННІ (ДО 200-ЛІТТЯ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ ШАРЛЯ РЕНУВ’Є)”, у межах постійно діючого міжнародного симпозіуму “Об’єкт і суб’єкт гуманітарного пізнання”. 2–6 жовтня 2015 р., м. Кам’янець-Подільський;
- XV Міжнародна конференція «ЗНАННЯ І / ЧИ ВІРА: МЕТОДОЛОГІЧНИЙ КОНФЛІКТ», 2–6 травня 2016 р., Тернопіль – Кам’янець-Подільський;
- XVІ Міжнародна наукова конференція “АНТРОПОЛОГІЯ СМАКУ: СВІТОГЛЯД, ЕСТЕТИКА, ПІЗНАННЯ (До 120-річчя Л.С. Виготського)”, у межах постійно діючого міжнародного симпозіуму “Об’єкт і суб’єкт гуманітарного пізнання”. 12–16 вересня 2016 р., м. Острог;
- XVIII Міжнародна наукова конференція «Культурна і суспільна комунікація: форма – значення – цінність (до 125-річчя Б. Шкловського)» у межах постійно діючого міжнародного симпозіуму Об’єкт і суб’єкт гуманітарного пізнання, 23-26 жовтня 2018 року, Кам’янець-Подільський, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка.
- двадцять перша міжнародна інтеграційна зустріч «ВІТАЛЬНІ ЦІННОСТІ СУЧАСНОЇ ЛЮДИНИ». Під патронатом Міжнародної комісії прав людини (IHRC). 20–24 травня 2019 р. Кам’янець-Подільський, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка;
- Colloquium Świętokrzyskie “The Peculiarity of Man: Człowiek między Bogiem, zwierzęciem a komputerem”: XIV Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Metodologia badań nad informacją i komunikacją”, 15-17 квітня 2021 року, м. Кельце, Республіка Польща.
Результати досліджень впроваджуються у публікаціях періодичних видань, що з’являються в межах міжнародних проєктів “Школа Відкритого Розуму” і “Об’єкт і суб’єкт гуманітарного пізнання”:
- Інформаційна дійсність: проблеми правди і неправди: збірник наукових праць, під ред. О. Лещака, І. Папуші, О. Волковінського та ін. Тернопіль : Studia Methodologica, 2012. 308 с. (Школа Відкритого Розуму. Том 4);
- Загальноєвропейська iнтеграція у культурно-суспільному аспекті: причини й цілі /За ред. О. Лещака, О. Волковінського, І. Папуші, та ін. Тернопіль : Studia Methodologica, 2015. 245 с. (Школа Відкритого Розуму. Том 6), ISSN 2307-1222;
- У світі знаків: проблеми вербального і невербального / під ред. О. Лещака, О. Волвінського, С. Волковінського та ін. Тернопіль: Studia Methodologica, 2016. 206 с. (Школа Відкритого Розуму. Том 7), ISNN 2307-1222.
- У світі знаків: проблеми вербального i невербального, під ред. О. Лещака, О. Волковінського, С. Волковінського, та ін. Тернопіль : Studia Methodologica, 2016. 146 с. (Школа Відкритого Розуму. Том 7), ISSN 2307-1222.
- У світі знаків: проблеми вербального i невербального, під ред. О. Лещака. Тернопіль : Studia Methodologica, „Крок”, 2017. 308 с. (Школа Відкритого Розуму. Том 8), ISSN 2307-1222.
- Постправда в інформаційному суспільстві / під ред. О. Лещака. Тернопіль : Studia Methodologica. «Крок», 2019. 207 с. (Школа Відкритого Розуму. Том 10).
7) Члени наукової школи (О. Волковинський, О Почапська, Н. Загоруйко, І. Насмінчук) задіяні у проєкті “Міжнародне стажування на базі Journalism Teachers’ Academy (Академії викладачів журналістики)” – це проєкт Українського інституту медіа та комунікації, спрямований на покращення якості української журналістської освіти. Проєкт реалізовує ГО «Український інститут медіа та комунікації» у співпраці з Deutsche Welle Akademie за фінансової підтримки Федерального міністерства та розвитку Німеччини (BMZ).
Опубліковано понад 350 праць, у тому числі 5 монографій, 13 навчальних та навчально-методичних посібників, понад 260 статей у наукових журналах та збірниках наукових праць, більш як 80 тез та матеріалів доповідей на конференціях.
- Насмінчук І.А. Стильове розмаїття прози Марії Матіос: монографія. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О.А., 2009. 180 с.
- Почапська О.І. Українська сатирична публіцистика Наддніпрянщини періоду національно-визвольних змагань 1917-1921 рр. : монографія. Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2009. 160 с.
- Насмінчук І.А. Текстознавство: навч.-метод. посіб. Кам’янець-Подільський : ПП “Видавництво “Оіюм”, 2011. 212 с.
- Волковинський О.С. Поетика епітета: монографія. Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин О. В., 2011. 350 с.
- Почапська-Красуцька О.І. Історія української журналістики: навч.-метод. посіб. Кам’янець-Подільський : ПП Зволейко Д.Г., 2012. 248 с.
- Насмінчук І.А. Прес-служби та інформаційні агентства: навч.-метод. посіб. Кам’янець-Подільський : ПП Галагодза Р.С., 2012. 168с.
- Почапська О.І. Інформаційні жанри: навч.-метод. посіб. Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2013. 104 с.
- Волковинский А. С. Коммуникативная функция заглавия в фельетонах В. Катаева. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка : Філологічні науки. Випуск 33. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2013. 400 с. С. 70–75.
- Волковинський О.С. Провідні художньо-публіцистичні жанри: навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : ТОВ “Друкарня Рута”, 2014. 96 с.
- Волковинський О.С. Права людини та медіадіяльність. Збірник навчальних програм викладачів та викладачок журналістики / За ред. Шендеровського. Київ : Інститут журналістики КНУ імені Тараса Шевченка, 2018. С. 135-138.
- Волковинський О.С. Практикум з «Історії зарубіжної журналістики». Кам’янець-Подільський : ТОВ “Друкарня Рута”, 2014. 84 с.
- Громик Л.І. Практикум з “Репортерської праці”. Кам’янець-Подільський : ТОВ “Друкарня “Рута”, 2016. 154 с.
- Гжегожевська Т.О. Жанр поезії в прозі в українській літературі ХХ ст. Еволюція. Поетика : монографія. Кам’янець-Подільський : ТОВ “Друкарня “Рута”, 2017. 160 с.
- Гжегожевська Т.О. Практикум з «Аналітичних жанрів». Кам’янець-Подільський : ТОВ “Друкарня “Рута”, 2017. 176 с.
- Колупаєва О.М. Практикум з «Режисури». Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня “Рута”», 2017. 112 с.
- Волковинський Олександр. Журналісти і правозахисники: точки дотику. Права людини та мас-медіа в Україні: Збірник конспектів лекцій. Київ : Інститут журналістики КНУ імені Тараса Шевченка, 2018. С. 214–220.
- Таборовий епістолярій українських шістдесятників (Літературно-естетичний дискурс). Монографія. Київ : Смолоскип, 2018. 256 с., іл.
- Волковинський О. С. Фельетон – структурообразующий элемент жанровой системы Валентина Катаева. Studia Rusycystyczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego. 2019. T. 27. S. 53–62. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego + Index Copernicus ICV 2016: 69.20
- Лівіцька О.В. Практика PR-діяльності : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня “Рута”», 2020. 163 с.
- Абрамович С., Волковинський О. Наукова журналістика: навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2021. 156 с.
- Економічні цінності сучасної людини, під. ред. О. Лещака. Тернопіль : Studia Methodologia, «Крок», 2021. 174 с. (Школа Відкритого Розуму. Том 12) – ISSN 2311-7176.
Перспективи розвитку
Активна співпраця в межах міжнародних проєктів “Школа Відкритого Розуму” і “Об’єкт і суб’єкт гуманітарного пізнання”, на базі Journalism Teachers’ Academy (Академії викладачів журналістики)”з ГО «Український інститут медіа та комунікації» у співпраці з Deutsche Welle Akademie.
Інтенсивне дослідження текстових особливостей кросмедійного контенту, текстових можливостей в оптимізації Інтернет-видань, текстових особливостей якісної та масової журналістики.