НАВЧАТИСЯ І НАВЧАТИ: ПРОЄКТИ, ЯКІ СТИМУЛЮЮТЬ І НАДИХАЮТЬ
Підвищення кваліфікації – це завжди опанування нової методики, розуміння нових тенденцій, напрацювання методів і прийомів роботи. Підвищення кваліфікації викладачів кафедр журналістики – це завжди поєднання теорії з практикою, можливість побачити медіа зсередини, проаналізувати світові тренди в розвитку журналістики й стати причетним до творення українського інформаційного простору.
Доцент кафедри журналістики Оксана Почапська пройшла курс «Журналістика в умовах воєнного часу», що був реалізований в межах проєкту «Підвищення якості навчання молодих журналістів в Україні».
Проєкт організований Асоціацією з міжнародних питань (Associacion forInternational Affairs) – неурядовою неприбутковою організацією, місія якої – сприяти глибшому розуміння міжнародних відносин.
Для освітньої поїздки було відібрано 12 викладачів кафедр журналістики з різних регіонів України. Упродовж п’яти днів учасники мали змогу відвідати тренінги, лекції, воркшопи в офісії АМО, а також відвідати і детальніше ознайомитися з роботою чеських медіа. Зокрема, учасники відвідали редакцію «Радіо Свобода. Європа», мали змогу зрозуміти принципи створення незалежних медій і їх фінансування у редакціях газет «Denik N», «Економічна газета», а також у редакції чеського суспільного мовника «Чеське телебачення».
«Раніше ми проводили семінари з фактчекінгу лише для студентів, але з часом зрозуміли, що співпраця із викладачами журналістики є більш результативною, бо вони доносять цю інформацію до майбутніх медійників» (Зденка Вагнерова, координаторка міжнародних освітніх проєктів чеської громадської організації «Асоціація з міжнародних питань»)
Про особливості роботи журналіста в умовах війни говорили із Петрою Прохазковою – військовою кореспонденткою й експерткою з питань Східної Європи, котра з 1990-х років висвітлювала воєнні дії в Чечні, Нагірному Карабасі, Таджикистані, Східному Тиморі, Абхазії, на Донбасі та ін. А також була однією з тих європейських журналістів, які вже на другий день після звільнення Бучі, Ірпеня, Ворзеля були на місці подій і документували злочини Російської Федерації в Україні.
«…У Бучі ми побачили, що війна в Україні дуже схожа на війну в Чечні. З тих свідчень, які ми отримали від мешканців Бучі, ми зрозуміли, що для тих окупантів, які туди прийшли, такий рівень життя був невідомим. Усі красиві будинки, гарно обставлені квартири. У Чечні було так само. Для окупантів в новинку були мікрохвильові печі. І навіть просто одяг. Я пам’ятаю, коли в Чечні їхав танк, повністю забитий одягом. Вони згрібали все. Навіть жіночу білизну…» (ПетраПрохазкова, журналістка, військова кореспондентка)
Тренінги з роботи з відкритими базами даних (тренер Наталія Онисько – «Наші гроші. Львів») та створення історії за великими масивами статистичних даних (тренер Роман Кульчинський – Texty.org.ua), а також розмова із Тетяною Лебедєвою (членкинею Комісії із журналістської етики, почесною головою Національної асоціації медіа) про журналістські стандарти і їх дотримання в умовах війни – це ті заходи, які допомогли структурувати отриману інформацію, зрозуміти, що і як робити із відкритими базами даних, як документувати злочини, як ідентифікувати російських військових, як дотримуватися балансу думок і висвітлювати перебіг воєнних дій.
«Надати однаковий ефірний час українцям і росіянам в умовах війни – це те ж саме, що надати однаковий ефірний час євреям, замордованим у концентраційних таборах і Гітлеру» (Тетяна Лебедєва, медіаекспертка, членкиня Комісії із журналістської етики, почесна голова Національної асоціації медіа).
Проєкт «Підвищення якості навчання молодих журналістів» був створений і реалізований з метою підтримки журналістської освіти і журналістики в Україні. Змінюється світ – змінюються особливості роботи журналістів. Але якісна журналістика – це те, що мусить бути.
Оксана ПОЧАПСЬКА,
доцент кафедри журналістики