Новини

“Праця у ЗМІ та викладання у закладі вищої освіти – це як два крила…”: інтерв’ю з викладачами кафедри журналістики до професійного свята

Традиційно 6 червня відзначають свято всіх тих, хто пов’язав своє життя з журналістикою. Незважаючи на складність та ризикованість професії, журналісти щоденно шукають інформаційні підстави, борються із дедлайнами та полюють на найцікавіші факти. На базі навчально-наукового інституту української філології та журналістики не один рік готують фахівців цієї творчої спеціальності. А про те, як починали свій професійний шлях викладачі кафедри журналістики, та як досягти успіху у цій сфері, читайте в нашому інтерв’ю.

 

Колупаєва Олена Миколаївна

 кандидат філологічних наук, старший викладач кафедри журналістики, завідувач навчальної лабораторії мультимедійних засобів і медіадизайну

Поділіться, будь ласка, міркуваннями, що вплинуло на вибір майбутньої професії та як розпочали свою діяльність на кафедрі журналістики?

Вважаю, що журналістика є правильною сферою для сміливих, активних людей, які люблять пригоди, прагнуть досліджувати світ, висвітлювати проблеми і досягнення. Переконана, що мені вдалося перетворити дві мої найбільші пристрасті – спорт і кінематограф – на частинку роботи. З початку роботи на кафедрі журналістики я зосередила своє наукове дослідження на сфері спортивної журналістики, зокрема футболі, а також у режисерському секторі, працюючи разом із групою студентів над створенням короткометражних фільмів для участі у фестивалі «Кіномедіа».

Що, на вашу думку, складніше: професійно займатися журналістикою, тобто працювати у ЗМІ, чи викладати?

Думаю, важче працювати у ЗМІ, оскільки викладання відбувається в умовах, наближених до реальних, де є право на помилку, де є можливість перезаписати, перезняти. Викладач – це той, хто моделює, проєктує ситуацію в майбутньому, журналіст, у свою чергу, відтворює  поточні події.

Якими рисами має володіти хороший журналіст?

Хороший журналіст постійно ставить собі питання про події у світі і завжди шукає правду в кожній історії. З огляду на конкурентноспроможність журналістики та нові виклики часу, хороший журналіст – це той, хто вміє збалансувати етичні принципи та прагне розкрити таємниці. Хороший журналіст має володіти навичками 21 століття: критичним мисленням, творчим підходом, емоційним інтелектом та знанням роботи із соціальними мережами, які є вимогою часу.

Дайте поради студентам: що потрібно, аби досягти успіху в журналістиці?

Будьте оригінальними, мисліть нестандартно, знайдіть власний стиль. Не бійтеся бути собою, знайдіть свою нішу в журналістиці, де цінуватиметься ваша творча енергія і ваше бачення. Читайте, розвивайтеся, проходьте онлайн-курси, скористайтеся можливостями, які особливо зараз доступні українцям. Будьте тими, кому будуть довіряти! Будьте тими, хто буде давати надію і хто буде надихати!

Насмінчук Ірина Анатоліївна

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри журналістики, член Національної спілки журналістів України

Поділіться, будь ласка, міркуваннями, що вплинуло на вибір майбутньої професії та як розпочали свою діяльність на кафедрі журналістики?

Українська філологія – це наше родинне захоплення і, мабуть, тяжіння до слова в мене на генетичному рівні. Тому проблем із вибором професії я практично не відчула. Філологічний факультет був питомо моїм. Після захисту кандидатської дисертації я почала працювати на кафедрі української літератури і журналістики. З часом кафедра журналістики стала самостійним структурним підрозділом, відтоді це моя рідна кафедра.

Що, на вашу думку, складніше: професійно займатися журналістикою, тобто працювати у ЗМІ, чи викладати?

Журналістика – це моя «сродна праця». І праця у ЗМІ та викладання у ЗВО – це як два крила. Добре, коли є змога викладацький набуток доповнити практичними студіями. Власне заради цього я вступила до НСЖУ. Робота в ЗМІ, мабуть, не важча, ніж викладацька, але вона значно небезпечніша, ризикованіша, особливо з огляду на медійну працю в умовах теперішньої війни з російським агресором.

Якими рисами має володіти хороший журналіст?

Хороший журналіст має бути здатним до боротьби на інформаційному фронті, вільно «плавати» в потоці інформації. А щоб бути переконливим, треба відточувати аналітику і дбати про свою очитаність.

Дайте поради студентам: що потрібно, аби досягти успіху в журналістиці?

По-перше, не намагатися сподобатися всім, бо цього не вдасться ніколи. По-друге, ловити кайф від кожної зустрічі, кожної розмови, навіть кожної невдачі. По-третє, не дозволяти душі старіти.

Почапська Оксана Іванівна

кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент, доцент кафедри журналістики, медіатренер, член Національної спілки журналістів України, член Національної спілки письменників України, член Національної спілки краєзнавців України

Поділіться, будь ласка, міркуваннями, що вплинуло на вибір майбутньої професії та як розпочали свою діяльність на кафедрі журналістики?

Складно сказати. Якщо про професію педагога, то тут все якось із дитинства. Просто подобалось. А от щодо журналістики, то це вже було дещо інакше. Просто було цікаво, як люди, яких я бачу щодня по телевізору, чую по радіо чи читаю в газетах, працюють. Уперше я потрапила в редакцію газети в класі, мабуть, дев’ятому, коли переможців конкурсу шкільних газет запросили на екскурсію до редакції «Подільських вістей». Мені тоді здавалося, що журналісти знають все і журналістів знають усі. І це дуже зацікавило. На кафедру журналістики я прийшла вже після того, як вступила до аспірантури Львівського національного університету імені Івана Франка. Я тоді перший рік працювала на посаді старшого диспетчера факультету української філології та журналістики. І коли мене запитали, чи хочу я піти навчатися на факультет журналістики, навіть не було роздумів. Потім захистила кандидатську дисертацію. І так далі, поволі – до доцента кафедри журналістики.

Що, на вашу думку, складніше: професійно займатися журналістикою, тобто працювати у ЗМІ, чи викладати?

Важко все, якщо працювати якісно. І легко все, якщо ти отримуєш задоволення від того, що ти робиш. Я дуже не люблю велику кількість папірців, які незмінно супроводжують професію педагога, але страшенно люблю студентів (навіть тих, які частенько прогулюють заняття). Не тільки педагоги навчають студентів, але і студенти навчають педагогів. До речі,  основам роботи із програмами для створення векторної графіки мене навчив наш колишній студент, якого таки відрахували через те, що він просто перестав відвідувати заняття (у додистанційну епоху).

Якими рисами має володіти хороший журналіст?

Хороший журналіст – це журналіст, який точно усвідомлює наслідки своєї діяльності. Перше питання, яке повинен ставити собі журналіст: від мого матеріалу більше користі чи шкоди? І от якщо шкоди таки більше, то варто зупинятися. Ну, а далі – це Етичний кодекс, це стандарти журналістики.

Дайте поради студентам: що потрібно, аби досягти успіху в журналістиці?

Щоб досягти успіху в журналістиці, потрібно над собою весь час працювати. Журналіст – це, в першу чергу, розуміння контексту подій, а вже тоді – змісту самих подій. Журналіст – це інтелектуал.

Загоруйко Наталія Анатоліївна

кандидат філологічних наук, старший викладач кафедри журналістики, член Національної спілки журналістів України

Поділіться, будь ласка, міркуваннями, що вплинуло на вибір майбутньої професії та як розпочали свою діяльність на кафедрі журналістики?

Вибір професії був зумовлений прагненням реалізувати свою мрію – працювати в університеті та здобути науковий ступінь. Це був мій особистий вибір, а наші викладачі були достойними прикладами для наслідування. Кафедра журналістики – моя рідна кафедра, адже я була аспіранткою цієї кафедри, де й почала працювати відразу після закінчення аспірантури.

Що, на вашу думку, складніше: професійно займатися журналістикою, тобто працювати у ЗМІ, чи викладати?

Наша викладацька робота з кожним роком все більше ускладнюється різними бюрократичними процедурами, однак її перевагою є  спілкування з креативною молоддю. Професія журналіста, попри те, що є однією з найцікавіших та найзатребуваніших професій у наш час, несе водночас і серйозні безпекові ризики та загрози для представників цього фаху, особливо для розслідувачів та тих, хто працює в гарячих точках. Тому вважаю, що важче професійно займатися журналістикою. Щодо мене, то я намагаюсь досягти золотої середини, поєднуючи викладацьку роботу з журналістською.

Якими рисами має володіти хороший журналіст?

Журналіст має володіти комплексом особистих та професійних здібностей, аби бути хорошим фахівцем та виконувати на належному рівні  роль інфлуенсера в суспільстві, визначаючи пріоритетні вектори його розвитку.   Назву найголовніші: сміливість, допитливість, об’єктивність, ерудованість, патріотизм та прагнення зробити світ кращим.

Дайте поради студентам: що потрібно, аби досягти успіху в журналістиці?

Хочу наголосити лише на одному – потрібно багато читати високоякісної інтелектуальної літератури, адже журналіст має орієнтуватися у всьому, зокрема добре знати історію та культуру своєї країни.

Олена Валяровська
студентка 1 курсу ос “магістр”
спеціальності 061Журналістика